Gran Turismo 4
Snad každý, kdo vlastní PlayStation 2 si už alespoň jednou zahrál
perfektní závodní hru Gran Turismo (ať už jedničku, dvojku nebo trojku). Ale
nějakou dobu je v prodeji zatím nejnovější díl této skvělé série. Tuto recenzi
píšu hlavně těm, kteří se ješte nerozhodli si jí koupit, když byla zbrusu nová
(i když těch určitě moc nebude). Nyní hra vychází v edici platinum a stojí
pouhých 599Kč!!! To je skoro zadarmo a hra s takovou kvalitou jako GT4 je, má
několikanásobně větší cenu. Byl jsem celkem naštvaný, když jsem to viděl,
protože já sám jsem si tuto hru pořídil úplně novou jen několik dní po vydání
za 1699Kč, a to byla podle mě ještě suprová cena, protože všude jinde stála
1899Kč. No, ale to jsem odbočil někam hodně daleko od recenze, tak to ihned
napravíme a vrhneme se na rozbor této skvělé hry.
Hned po spuštění vás zaujme pěkný filmeček a budete si říkat,
jestli bude mít samotná hra takovou grafiku jako ve filmečku, tal to teda bude
nářez. Ale nejspíše si řeknete, že to přece stará PlayStation 2 nezvládne, přece
jen je to už starší stroj. Opak je ale pravdou, hned v prvním závodě, který si
spustíte nebudete věřit vlastním očím, jak to jen ty japončíci dělaj, sakra,
budete si říkat. Doopravdy, grafika je vskutku precizní a jestliže se říkalo,
že Gran Turismo 3 vyždímalo výkon PS2 na dno, není to pravda. Sice to není
takový rozdíl, jako mezi GT2 a GT3, ale i tak, měli bysme se japoncům klanit.
Po skělém filmečku na vás čeká hlavní menu, kde si vyberete mód.
Mám takový dojem, že všichni ihned kliknete na GT Mode, protože jen ten udělal
sérii Gran Turismo tak slavnou. Pro nováčky ho vysvětlím. Na začátku GT módu
dostanete určený počet kreditů, za které si koupíte auto (buď nové, ale spíše
zvolíte bazarové, ano slyšíte správně, bazar je znovu tu, tak postrádaná věc v
GT3 je zpátky v plné síle) a pojedete závod (ten si vyberete jaký chcete),
podle počínání si v něm dostanete určitý počet kreditů a za ty si buď po delším
šetření koupíte nové výkonější auto (mimochodem těch je v GT4 na výběr přes 700
kusů, takže je z čeho vybírat) nebo si to své stávající upravíte (vytuníte).
Jestliže se budete chtít kvalifikovat později v těžších a lépe ceněných
závodech, a že budete chtít. Musíte si nechat vystavět licence na určité druhy
aut a závodů. Ty se od třetího dílu mnohem více ztížili, takže to už není žádná
prdel.
Jak už jsem zmínil v GT4 je obsaženo více než 700 vozů (dokážete
si to vůbec představit, v GT3 jich bylo něco málo přes 150 a přišlo vám to
málo?) Každý vůz je detailně vymodelován podle skutečných předloh. Vozový park
obsahuje automobily z počátku 19. století, ale i auta, na která se ještě čeká.
(bohužel chybí Škodovky, ale co se dá dělat). I zvuky jsou nahrány přímo ze
skutečných předloh. (každé auto má jiný zvuk + po zakoupení jiných součástek,
např. motor, výfuk apod., se zvuk opět mění)
Fyzika se od GT3 posunula také výrazně kupředu, nyní prostě
nedokážete udělat dual-shokem ten nejkvalitnější výkon. Na dohrání hry na 100%,
už musíte mít volant (je lepší, když dražší), to však neznamená, že si hru, ti
kteří nevlastní doma volant, nemají pořizovat, vyhrávat se dá i bez volantu,
nebojte se. Řízení automobilu je nyní mnohem těžší a záleží doopravdy už jen na
vás, jestli chcete jezdit na silnici nebo na trávě. Pro nováčky bude ovládání
ze začátku možná, až moc silné kafe, ale brzy si zvyknou.
Jako nový mód na vás čekají tzv. Driving Mission, což je asi to
nejtěžší na celé hře. Tady si vyzkoušíte jestli opravdu řídit umíte nebo
naopak. Dostanete prostě misi (např. vyhaj závod). No jo, ono to ale není tak
jednoduché, většinou se v ní musíte vyhrabat z nějaké k nezávidění špatné
situace, jako například: Začínáte v polovině závodu, zbývají tři kola do finiše
a vy se musíte s nejpomalejším autem ve startovním poli prokousat až na samotný
vrchol. Není to nic jednoduchého a měli byste si nakoupit zásobu náhradních
dual-shoků nebo volantů, protože to co v těchto misích prožijete, bude ta
nejtěžší věc, kterou jste museli kdy zvládnot (hlavně, když je budete dělat s
dual-shokem).
Další novikou jsou A-Spec body. Za každý závod podle jeho
obtížnosti, budete získávat tyto body a díky nim se vám budou otevírat nová
auta aj., díky těmto bodům si také budete moct porovnat s jinými hráči, jak
jste šikovní. Když pojedete závot s Formulí proti Mini Coperům, dostanete jeden
A-spec bod, ale jestliže pojedete závod se stejně výkoným automobilem jako
soupeři nebo dokonce ještě slabším, dostanete bodů o poznání více. (maximum je
200 bodů).
Novinkou jsou také fotky svých krásných s láskou udržovaných
miláčků. (myslím tim auto, vy prasáci na co to zase myslíte) Je to tzv.
Photolab. Vyberete si místo, kde chcete fotit, přičemž máte na výběr možnosti
jako opravdický fotograf, a nebo fotíte přímo v závodě společně se svými
soupeři. Hotové fotografie si můžete uložit na pamětní kartu nebo na flashku a
rovnou si je přetáhnout do počítače. (fotky jsou ve vysokém rozlišení)
Ještě jsem se zapoměl zmínit o tratích. Hra obsahuje jak velice
známé z minulých dílů, tak zbrusu nové (například nezkrácený Nüdburgring).
Všech 50 tratí je vymodelováno do nejmenšího detailu a nikdy se přistihnete, že
místo závodění obdivujete okolní krajinu.
Možná se divíte, že hru stále chválím, ale já prostě nevím co bych
hře vytknul. Hra je prostě tak dokonalá, že se to prostě nedá. Možná nahrávacá
časy mohli být trochu kratší, ale nejsou zase tak dlouhé, aby to byl problém.
Navíc, tak dokonalé hře to lehce odpustíte.
Gran Turismo 4 je prostě jedna z
nejdokonalejších závodních a možná jedna z nejdokonalejších her vůbec. Japonci
nám toho naslibovali hory doly a nakonec nám toho ve finále dali dvakrát tolik
než mohl čekat ten největší optimista. A navíc, jak už jsem jednou upozorňoval,
hra stojí nyní v platinum edeci neuvěřitelných 599Kč, takže si jí musí prostě
koupit každý, kdo vlastní PS2 a co, kvůli téhle hře se vyplatí koupit i novou
PS2, když jí doma nemáte. Prostě nemám co říct, tahle hra je fantazie!
hodnocení: 98%
tuto recenzi napsal Tomáš Pavelka (neo.tomas@seznam.cz) omluvte prosím hrubky